Je kent het wel: een Opel Vivaro 2.5 diesel komt binnen met een klacht waar je je tanden in wilt zetten. De motor slaat tijdens het rijden zomaar af, foutcode P0606 duikt op – een processorprobleem in de ECU – en er zijn al meerdere reparaties aan het motorregelapparaat uitgevoerd. Toch blijven de problemen terugkomen. Wat doe je dan? Tijd om dieper te graven.
We nemen je mee in ons diagnoseproces, waarin we niet alleen de ECU, maar ook de rest van het systeem grondig hebben doorgespit. Uiteindelijk vonden we de boosdoener – en het was niet waar je ‘m meteen zou zoeken.
Alles wijst naar de ECU… of toch niet?
De eerste stap: P0606. Dat is vrijwel altijd een fout in het motorregelapparaat. Na een tijdje op contact te hebben gestaan, gebeurde het: alle live-data sprong plotseling op “N/A” en alle ECU specifieke informatie verdween. Dit gaf aan dat we met een communicatieprobleem zaten.

Toch bleken alle voedingen en massa’s bij controle aanwezig te zijn. Geen problemen met kabels, geen slechte verbindingen. Dus waar zit het dan?
Kortsluiting in een 5V-circuit?
Moderne ECU’s hebben vaak een gedeelde 5V-voedingslijn voor sensoren en actuatoren. Eén kortsluiting in dat circuit kan het hele systeem platleggen. Toen we het schema erbij pakten, zagen we dat bijna alle 5V-circuits via één specifieke stekker op de ECU lopen.
We koppelden die stekker los in de hoop iets te forceren. Het resultaat? Geen verbetering maar ook geen foutcodes?! De stekker was volledig los maar toch 0 foutcodes.

Is de ECU toch defect?
Nu werd het tijd om alles te heroverwegen. Ondanks eerdere reparaties begon het erop te lijken dat de ECU toch echt beschadigd was. Maar dan bleef die ene vraag hangen: hoe komt het dat de ECU blijft falen?
De oorzaak moest extern zijn. Daarom besloten we alle actuatoren die aan de ECU verbonden zijn, nog een keer grondig te controleren.
Bingo: de EGR-klep geeft een inductiepiek
En daar was de doorbraak. Toen we de EGR-klep doormeten, zagen we iets opvallends: bij het uitschakelen van de klep gaf deze een enorme inductiepiek. Die piek zorgde voor een flinke elektrische storing, en het vermoeden is dat dit de ECU keer op keer beschadigde.
De EGR klep wordt vervangen en we clonen de gevens van de ECU naar een gebruikt exemplaar. Zo is deze Plug&Play voor de garagehouder.
Wat we hiervan geleerd hebben
Bij een foutcode als P0606 denk je al snel: “Dat is de ECU, klaar.” Maar zoals deze case laat zien, zit de oorzaak soms in een externe component die op termijn de ECU beschadigt. Een EGR-klep die een inductiepiek veroorzaakt is zo’n sluipmoordenaar.



